اجلاس بلژیک IBA Council meeting held in Brussels

لازم به توضیح است که کانون وکلای دادگستری مرکز متجاوزاز پنجاه سال است عضو IBA جهانی است ( کانون وکلای جهان ) و در اجلاسی که در آرژانتین ( بوئنوس آیرس پایتخت آن کشور ) تشکیل شد در سال 2009 با مذاکرات بسیار موفق هیات ایرانی توانست تا به عنوان عضو شورای اجرائی کانون وکلای جهان (IBA Council ) انتخاب شود واز آن پس دو حق رای در جلسات شورا داریم در آن سال هیات ایرانی مرکب از جناب آقای جندقی و جناب آقای دکتر آذربایجانی و اینجانب (حسین محمدنبی) بود که موفقیت بسیار ارزنده ای برای ایران بدست آمد و بدنبال آن امسال در اجلاس بلژیک حضور پیدا نمودیم.

در جلسات شورای اجرائی امسال جناب آقای دکتر علی توانا ریاست محترم کانون وکلای مرکز و اینجانب ( حسین محمدنبی ) در جلسات شرکت فعال داشتیم .
جلسه مشاورین IBA در تاریخهای 23 و 24 و صبح 25 ماه می 2014 در تئاتر هتل پلازای بروکسل پایتخت بلژیک برگزار شد .
دستور جلسه در شانزده بند تهیه شده بود که شرکت کنندگان ازآن مطلع شدند در روز 23 می ثبت نام و خیر مقدم برای هیاتهای وارد شده صورت گرفت ، جلسه رسمی روز 24 می صبح ساعت  9:30 آغاز شد .این جلسه با توجه به برنامه برگزار شد . ابتدا آقای مایکل رینولدز  Michael Reynolds رئیس IBA توضیحاتی در مورد اجلاس سال قبل که در بوستون امریکا برگزار شده بود (2013) ارائه و مطالبی نیز آقای مارک الیس مدیر اجرائی به سمع حضار رساند . سپس آقای کری Jaime Carey خزانه دار در خصوص هزینه ها و بودجه IBA  تا 30 ژوئن 2013 صحبت کردند که در سال جاری 157000 پوند وجهی بوده که به خاطر عضویت به IBA پرداخت شده است و توضیحات دیگر را با توجه به اوراق ارائه شده اعلام نمود .

همچنین آقای دیوید رویکن معاون IBA نیز مطالبی در خصوص اجلاس در سیدنی و سینگاپور داد و سپس آقای مارتین سول در زمینه برنامه آنلاین مطالبی اظهار نمود .
سپس مسئول بخش مطالعات حقوقی (LPD  ) legal practice division آقای مایکل گرین توضیحاتی اعلام نمود ، وی یازده صفحه گزارش داده است که صحبت از تشکیل 120 کمیته در LPD را اعلام نمود که اجلاس سالانه را برآورد می نمایند او اظهار داشت که در سال 2014 ما 34 کنفرانس را برنامه ریزی کرده ایم که به اجرا در خواهد آمد.
کابریل ویلیا  که مسئول SPPI بود Section on public and professional interest   در خصوص قاچاق انسان مطالبی عنوان داشت که شرح مفصل جداگانه ارائه می شود .
سپس خانم پاول ولکر در خصوص مبارزه با فساد قرار شد بعد ازظهر مطالبی را اعلام کند ایشان گفت در 2014 وکلای جوان و معمر و خانمهای وکیل در کنفرانس توکیو کار خواهند نمود . سپس آقای Moyo مویو – ریاست کمیسیون حقوق بشر اجلاس را بعهده داشت (HBI ) . گزارش در خصوص  مسائل مربوط به اقدامات خلاف  حقوق بشر توضیحاتی داد که در بوستن در خصوص آن  صحبت شده بود توضیحاتی داد و مسائل مربوط به آموزش قضات و دادستانها و اقدامات آنها در برزیل و مکزیک و     هم چنین در برمه مطالبی را اعلام داشت که اعتراض به وضع حقوق بشر در این مناطق بود .
کمیسیون (BIC ) Bar Issues commission  
مسئول کمیسیون مذکور آقای اوراسیو برنادز اعلام نمود که 70 هیات حاضر شده دراجلاس سال گذشته اقدامات خوبی صورت گرفته و قرار است پیرو این اجلاس  ، جلسات دیگری در اتیوپی و کنیا برگزار شود .

در اجلاس بروکسل 63 هیات از کشورهای مختلف جهان که عضو شورای کانون وکلای جهان هستند شرکت نموده بودند همانگونه که گفته شد در شانزده سر فصل کاری جلسه شروع به کار نمود و هیات کانون وکلای مرکز بسیار فعال در این اجلاس شرکت نموده و نقطه نظرات خود را در جلسات بیان داشتند . در حاشیه اجلاس با آقای مایکل رینالدوز رئیسIBA    و آقای مارک الیس Mark Ellis مدیر اجرایی ( Michael Reynolds ) و معاون IBA  دعوت شد که هر سه تن با سفر به ایران موافقت نمودند و مقرر گردید ضمن تعیین تاریخ  به ایران سفر کنند و آقای Akira Kawamura رئیس کانون وکلای ژاپن و آقای مدیر مسئول بخش حقوقی کمیسیون حقوق بشر IBA که اهل زیمبابوه می باشد مذاکره شد همچنین با آقای Peter D.Maynard   و همکار دیگرش از رئیس کانون وکلای باهاماس صحبت شد آنها متقاضی بودند که در اجلاس توکیو در انتخابات به او رای داده شود . آقای مایکل گرین Micheal Greene رئیس بخش حقوقی IBA مذاکره شد او تقاضای همکاری بیشتری از کانون وکلای ایران در جهت تقویت بخش حقوقی کرد که به او پاسخ مثبت داده شد .
رئیس کانون ملی وکلای اسپانیا Josep canicio Queral نیز مذاکره شد و ایشان برای بازدید از کانون وکلای ایران دعوت شد و نامبرده نیز متقابلاً متقاضی شد تا به اسپانیا سفری بشود در جهت همکاری های مشترک بحث شد .
آقای رئیس کانون افغانستان آقای روح ا... کاریزاده نیز در اجلاس حاضر بود و مذاکراتی انجام شد .
در پایان اجلاس ریاست اجلاس متقاضی شد بخاطر هر چه بهتر برگزار شدن اجلاس در توکیو شرکت  داشته باشیم.                                                        

دکتر حسین محمد نبی