آسیب شناسی آموزش علم حقوق در ایران ؛ فقط یک شانزدهم متقاضیان وکالت پذیرفته می‎شوند

وضعیت امروز آموزش و پزوهش علم حقوق در ایران، موضوع بحث کافه حقوق با دکتر حسین محمدنبی، نایب رییس کانون وکلای مرکز است. موضوعی که با توجه به تغییر و تحولات در این علم و دانشگاه های کشور هنوز وضعیت گذشته را حفظ کرده است.

با توجه به گسترش مراکز آموزش حقوق در کشور درسال های اخیر دکترحسین محمدنبی با اشاره به تاریخچه آموزش حقوق در ایران گفت: «قبل از انقلاب جمعا سه دانشکده حقوق در کل کشور وجود داشت که حقوقدانان را تربیت می‌کرد که قدیمی ترین این ها دانشگاه تهران بود که تعداد کم دانشجویان موجب می‌شد، اساتید تعلیمات و توجهات بیشتری به دانشجو داشته باشند که نتیجه، آن شد که دانش آموختگان آن زمان امروزه حرفی برای گفتن دارند و بهترین اساتید امروز هستند که متاسفانه علی رغم این فضای جدید مجازی و سهولت دسترسی به مسائل حقوقی از این زمینه عقب‌گرد داشته ایم.»

این وکیل دادگستری با اشاره به تصمیمات غیرکارشناسی در خصوص توسعه آموزش در کشور گفت: «در هر شهرستان کوچکی شروع کردیم به احداث یک دانشگاه کوچک. نه اینکه این بد باشد؛ اما جمع کردن افراد خبره در این مراکز کار دشواری است. با این وضعیت، دانشجویی که طالب علم است هم نمیتواند به خوبی مطالب را به صورت عالی فرابگیرد. این مساله موجب شده است که الان ما در بین کارآموزهایی که برای کارآموزی وکالت تشریف می آورند، بعضی افراد وجود دارند که موضوعات پیش پا افتاده را نمی‌دانند. علت آن‌هم اینست که آموزشی درستی در دانشگاه نداشته اند.»

نایب رییس کانون وکلای مرکز اضافه کرد: «معتقدم به جای اینکه در ده تا شهرستان یا در یک استان، ۱۰ دانشکده حقوق تاسیس شود، یک مرکز برای آموزش حقوق راه اندازی بشود که همه اساتید خبره استان در آن جمع باشند که آموزش به معنای واقعی صورت بگیرد.»

این وکیل دادگستری با اشاره به نبود بازار کاری برای فارغ‌التحصیلان حقوق گفت: «در آزمون وکالت امسال ۱۶ هزار نفر در تهران شرکت کردند که ما فقظ هزار نفر از این فارغ التحصیلان را پذیرفتیم و بیشتر از آن‌ هم گنجایشی نداریم. وزارت علوم باید پیش‌بینی بکند که کشور چه مقدار نیاز به فارغ التحصیل حقوق دارد. اگر ما بی رویه کار کنیم و بچه ها را سرگرم درس کنیم، وقتی در رشته های مختلف فارغ التحصیل شدند و کاری برای او نداشته باشیم، قطعا برای او معضلی پیش خواهد آمد. باید برنامه ریزی بکنیم در نحوه استفاده از رشته های مختلف که پذیرش جمعیت در رشته های مختلف هدفمند باشد.»

دکتر محمدنبی، حسن مراکز خصوصی آموزشی را استفاده از اساتید نخبه دانست و افزود: «به همین جهت بعضی از دوره هایی که برگزار میشود، خیلی هم موفق بوده و این موفقیت باعث میشود که سطح علمی دانشجوها بالا برود. در واقع میتوانیم بگوییم که علتش استفاده از اساتید توامند و مطلع است. این مجموعه های خصوصی که تشکیل شدند خیلی هم موثر هستند که نظر بنده اینست که این ها به عنوان دوره تکمیلی دانشگاهی باید مورد استفاده قرار بگیرند. در واقع، در دوره های پودمانی و آموزشی تخصصی که مراکز مختلف میتوانند کمک کنند، این ها واقعا قابل استفاده است و برای مملکت هم بسیار خوب است. سطح توانایی و سطح علمی رشد خواهد داشت. اما کنترل و حفظ موقعیت این ها، و این که فقط توجه به درآمدزایی نکنند و تلاش کنند که اطلاعات خوبی در اختیار دانشجو ها بگذارند.

 

کافه حقوق