رفتار داعش در عراق و سوریه مصداق جنایت جنگی است

مبانی حقوق جنگی رویارویی دو ارتش بایکدیگر است عملی غیر از این نظیر بمباران مدارس و… نقض فاحش این حقوق و مخالف حقوق بشر است که در پروتکل اول الحاقی ۱۹۷۷ کنوانسیون ۹۴۹ ژنو هم اشاره شده است. متاسفانه اکنون داعش تمام جنایاتی که کنوانسیون ها از آنها صحبت کرده‌اند مثل مبادله زنان و کودکان و … هم در عراق و هم در سوریه مرتکب شده است.مبانی حقوق جنگی رویارویی دو ارتش بایکدیگر است عملی غیر از این نظیر بمباران مدارس و… نقض فاحش این حقوق و مخالف حقوق بشر است که در پروتکل اول الحاقی ۱۹۷۷ کنوانسیون ۹۴۹ ژنو هم اشاره شده است. متاسفانه اکنون داعش تمام جنایاتی که کنوانسیون ها از آنها صحبت کرده‌اند مثل مبادله زنان و کودکان و … هم در عراق و هم در سوریه مرتکب شده است.

به گزارش کافه حقوق سی و دومین نشست نخبگان بسیج حقوقدانان  سوم اسفند ۹۳ با سخنرانی دکتر حسین محمدنبی معاون کانون وکلای مرکز برگزار گردید.

نائب رئیس کانون وکلای دادگستری مرکز در این نشست تخصصی به بررسی ابعاد جنایات رژیم صهیونیستی و داعش از منظر حقوق کیفری بین‌المللی پرداخت. وی باییان اینکه در  منشور سازمان ملل متحد و سازمان های بین‌المللی تساوی و برابری ملت‌ها و معاهدات میان کشورها موضوع و هدف حقوق می باشد. موضوع حقوق کیفری بین المللی را نقض معاهدات و نقض حقوق متعهده دانست که همه کشورها موظف به احترام به آن هستند و نباید به حقوق سایر کشورها تعرض بشود.

وی با بیان آنچه امروز غرب در قالب کنوانسیون های بین المللی بدان می پردازد اسلام قبل‌تر و بسیار قوی‌تر آن‌را بیان کرده است گفت: دولت‌ها در پی جنایات و جنگ‌های جهانی تصمیم گرفتند معاهداتی وضع بکنند که این معاهدات بتواند از نقض حقوق بشر و کرامت انسانی، جلوگیری بنماید به همین جهت بعد از جنگ جهانی دوم  دیوان های کیفری بین المللی نوومبرگ در آلمان  و دیوان بین المللی  توکیو در توکیو بعد برای مجازات جنایتکاران و پیشگیری از این جنایات تشکیل گردید.

 کنوانسیون ۱۹۴۹ ژنو به خاطر این بود که در زمان جنگ بین المللی دوم مدارس و بیمارستان ها و مکان های دینی را بمباران می‌کردند. براساس کنوانسیون ۱۹۴۹ ژنو این مسائل مورد بررسی قرار گرفتند و دولت ها را موظف کردند که اسرا جنگی را شکنجه ندهند، به قتل نرسانند و از این قبیل مسائل که در جنگ جهانی مطرح بود، مورد تصویب قرار گرفت و کسانی که طبق این قوانین عمل نمی‌کردند مورد اطاب و خطاب قرار می‌ گرفتند. سازمان ملل متحد چون تشکیل این دیوان را پیگیری می‌کرد و کمیسیون‌های مختلف را به این منظور تشکیل داده بود جلسات هم تحت نظارت سازمان ملل صورت می‌گرفت.

این وکیل دادگستری با بیان آنکه ماده پنجم اساس‌نامه دیوان جرایمی که در صلاحیت دیوان است را مشخص کرده‌است گفت بر اساس این ماده در درجه اول بحث نسل کشی که رژیم صهیونستی بارها و بارها در مقابل مردم فلسطین انجام داده است  در صلاحیت دیوان است و همین طور جنایات ضد بشری و جنایات جنگی و جنایات تجاوزی چهار موردی است که دیوان بین المللی کیفری در جهت اجرای حقوق بین المللی کیفری صلاحیت رسیدگی ان‌ها را دارد و کشورهایی که این قوانین را امضاء کردند موظف به رعایت این قوانین هستند.

وی شورای امنیت را مقام دیگر بین‌المللی عنوان کرد که می‌تواند با قطعنامه های خود ابراز موضع کرده و ایجاد امنیت نماید همانطوری که قطعنامه های مختلفی را درباره رژیم غاصب صهیونیستی و همچنین اخیرا گروه داعش  که همه علما و هم همه مسلمانان انزجار خودشان را در باره اینها نشان داده‌اند صادر کرده است.

دکتر محمدنبی در ادامه سخنان خود به مبانی حقوق جنگی پرداخت و گفت مبانی حقوق جنگی رویارویی دو ارتش بایکدیگر است عملی غیر از این نظیر بمباران مدارس و… نقض فاحش این حقوق و مخالف حقوق بشر است که در پروتکل اول الحاقی ۱۹۷۷ کنوانسیون ۹۴۹ ژنو هم اشاره شده است. متاسفانه اکنون داعش تمام جنایاتی که کنوانسیون ها از آنها صحبت کرده‌اند مثل مبادله زنان و کودکان و …  هم در عراق و هم در سوریه مرتکب شده است.

وی با بیان اهداف غرب در ایجاد داعش گفت اینها مدت‌هابود که مترصد این بودند که یک گروهی را تاسیس بکنند که در مقابل اسلام و به اسم اسلام تیشه به ریشه اسلام بزنند. اعضای داعش عمدتا از جوانانی مسلمانان زاده‌ای بودند که در اروپا پناهنده شده بودند اینها را در سن ده سالگی و این حدود آموزش دادند که اسلام به این صورتی است که الان در داعش در حال اجراست یعنی حدود ۱۷سال است که به تعلیم اینها پرداخته اند. یعنی اکثر اینها دارای پاسپورت اروپایی هستند و از جوانی و خامی اینها سواستفاده کردند و به آنها اسلحه دادند و شروع کردند به تحریک اینها برای برای جنگ. مساله ای که اخیرا اینها متوجه آن شدند و نگرانشان کرده این است که هرکدام از اینها وقتی به کشورشان برمیگردند یک بمب هستند. مصداق آیه قرآنی ((مکروا و مکرالله والله  خیر الماکرین)) داعش گریبا خودشان را گرفته است همانطوری که درفاصله این یک ماه در بلژیک و چند کشور دیگر اروپایی چند مورد اقدام تروریستی انجام شد و تبدیل به یک معضل عظیمی شده است و بدون تردید توسط خودشان و از بین خواهند رفت .